طراحی فضای سبز
نوشته شده در تاريخ شنبه 8 آذر 1392برچسب:, توسط گلوریا |

در اواخر قرن 17 فضای سبز وباغ سازی در جزیره ی بریتانیا تحت تأثیر طراحان اروپائی به ویژه فرانسوی و از نوع سبک فضای سبز رسمی ایتالیایی- فرانسوی بوده است حاکمیت چند قرن امپراطوری روم بر این جزیره در شکل گیری این سبک از باغ سازی نیز مؤثر بوده است با توجه به شرایط اقلیمی، سیستم زمینی داری و وضعیت ترپوگرافی عمده کشور انگلستان از اواخر قرن 17 بتدریج توسط نویسندگان سبک رسمی فضای سبز  منظر سازی مورد استفاده قرار گرفت یک سبک فوق العاده مصنوعی گران و نامناسب به وضعیت توپوگرافی انگلستان می دانستند و زمینه طراحی بر این سبک پرچین هندسی گیاهان صورت می گیرد و دامنه باغ های قرون وسطا که نشان از سلطه انسان بر طبیعت دارد و این نوع طرح در سطوح کوچک تر اجراء می شود و طرح پرچین ها پیچیده و همچنین موج دار- طرح هندسی به صورت مربع و داخل مربع تقسیمات فرعی است و با نرده هایی با استفاده از سیم توری و پرچین ها از شن های رنگی پوشیده شده و از مجسمه ها و آبنمای کوچک در وسط فضای سبز استفاده شده سبک  فضای سبز انگلیسی می شود گفت که کاملاً هندسی بوده.

ویژگی های عمده باغ منظر انگلیسی به شرح زیر می باشد:

1- سبک نزدیک به طبیعت با گرایش روستا منظر و یا چراگاه منظر و استفاده از سبک هندسی مستقیم در شکل دهی مسیرهای دسترسی

2- وجود چین زارهای طبیعی ومزارع به عنوان زیرمجموعه این منظر و مدیریت و سازماندهی آنها در چارچوب مدیریت منظر

3- سازماندهی و استفاده مطلوب از عوارض و پدیده های طبیعی نظیر تپه ماهورها رودخانه ها و نصب پل های اسبک- سبک معماری سنتی و کلاسیک که علاوه بر زیباسازی نقش کلیدی در خدمات رسانی هم داشته باشد.

4- کاشت درختان سایه اندار و تنومند به صورت فشرده در شکاف های موجود در منظر بنحوی که فیزیولوژی چراگاه منظر را تحت شعاع قرار ندهد.

5- نصب دیوارها معروف به دیوارهای توری در قسمت چراگاهی منظر

6- وجود ساختمان بزرگ با معماری برجسته در گوشه هایی از منظر این ساختمان محل زندگی صاحب اصلی ملک می باشد.

7- نصب مسیر آب در طراحی که یک محیط شیب دار از بالای شیب به سمت پائین و در نهایت به یک استخر یا دریاچه کوچک ختم می شود و در اثر عبور آب و ایجاد آبشارهای کوچک در مسیر آب تنوع بیشتری بوجود آورده و صدای موزونی را به محیط می دهد.

8- خانه های ییلاقی نمادین شبیه به زیارتگاه های هندوهای شرق آسیا به صورت کوچک تر و ایزوله از سایر سایت - در یک گوشه ای از منظر نصب می شد که ارزش مذهبی نداشته و صرفاً برای ایجاد تنوع در منظر می شود. از باغ منظرهای انگلیسی و ادغام محیط های روستائی و مزارع در مجموعه محیط سبز شهری تا حدی از سبک انگلیسی می  توان بهتر استفاده نمود.

منبع: گل چمن آریا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.